piątek, 25 marca 2016

Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły. Adele Faber i Elaine Mazlish

Rodzicielstwo to cudowny stan,  ale bywa też czas, gdy jako rodzice załamujemy ręce bo w pewnych sytuacjach nie umiemy sobie poradzić. Nie ma powodu do wstydu, bycie rodzicem to droga ciągłej nauki, poznawania dziecka, jego charakteru, jego osobowości, a także samego siebie jako rodzica.  

O Autorze

Autorkami poradnika Jak mówić, żeby dzieci na słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły są:
Adele Faber i Elaine Mazlish. Adele Faber to specjalistka w dziedzinie porozumiewania się rodziców z dziećmi. Elaine prowadzi seminaria z zakresu komunikacji. Obie są matkami trójki dzieci.


Poradnik świetnie przedstawia mnóstwo sytuacji, które na pewno w nie jednym domu mają miejsce. Oprócz teorii, książka przesiąknięta jest przede wszystkim praktycznymi przykładami, poradami i wskazówkami takimi jak formułowanie oczekiwań, stawianie granic, okazywanie emocji.  Najważniejsze w książce jest też budowanie relacji między dzieckiem, a rodzicem, bez zbędnego podnoszenia głosu, kar i innych nie potrzebnych metod. 







Nie często zdarza mi się sięgać po poradniki, ale ten wyjątkowo wzbudził moje zainteresowanie. Jestem mamą, macierzyństwo to cudowny czas, pierwszy uśmiech mojego dziecka, pierwsze ząbki, pierwszy krok. Tak mało ważne dla świata, ale dla mnie są jak cały świat. Dziecko rośnie i odkrywa go, odkrywa samego siebie, pokazuje swój charakter. Wśród tych cudownych chwil bywają też takie, z którymi ciężko nam rodzicom jest jest odnaleźć. Ta książka była dla mnie cudowną podporą i z wieloma sytuacjami mogłam się identyfikować. Nie chciałam by mój syn chodził i powtarzał "mamo ale ty mnie nie rozumiesz" Wbrew pozorom dzieci wiedzą i rozumieją więcej niż nam dorosłym się wydaje.  Wiele sytuacji i rad z książki zastosowaliśmy i jestem pod wrażenie. Tak proste inne niż dotychczas formułowanie zdań, czy próśb  poskutkowało. Syn ma dość porywczy charakterek dzięki, obracaniu w fantazję jego zachcianek, lub wysyłanie małych liścików, nie złości się gdy czegoś mu odmówię, lub gdy mówię by posprzątał porozrzucane Lego. Naprawdę świetne przykłady, rady na stałe zostaną u nas, bo chcę aby wychowywał się dobrze, abyśmy wspólnie siebie słuchali i rozumieli.
Na półce mam też kolejną cześć Jak mówić żeby dzieci się uczyły, w domu i w szkole. Od września synek zacznie swoją edukację w szkole. Nowa sytuacja, środowisko nie tylko dla niego, ale i dla nas jako rodziców. Jestem pewna, że i tam znajdę mnóstwo ciekawych i praktycznych porad i wskazówek jak przystosować dziecko i siebie do innego już bardziej odpowiedzialnego życia. 






Informacje 
Autor: Adele Faber, Elaine Mazlish
Tłumacz: Mariola Więznowska, Beata Horosiewicz 
Rok wydania: 2013
Wydawnictwo: Media Rodzina 
Kategoria: Poradnik dla rodziców
Liczba stron: 430
Moja ocena: 10/10