wtorek, 8 marca 2016

Niebezpieczne Kobiety-George R. R. Martin, Gardner Dozois

Dziś cudowny dzień, z pewnością dla Was Panowie również ;) Dzień Kobiet 

Kobieta, często mówi się o niej płeć słabsza, lecz ta książka udowadnia, że wcale tak nie jest, z resztą nie tylko ta książka, w literaturze spotkamy mnóstwo bardzo charakterystycznych kobiecych postaci. Bystre, potrafiące dopiąć swego, charakteryzujące się wielką odwagą, groźne, często bardziej niż mężczyźni. Tu pozwolę sobie wcisnąć, chociażby Cersei  z Sagi Georga R. R. Martina bezwzględną Królową Matkę, która dla dzieci, królestwa i trzymania władzy zrobi wszystko. Nie można pominąć też Daenerys Targaryen matkę smoków, która z zagubionej i nieśmiałej dziewczynki stała się wielką przywódczynią i królową. Na myśl przyszła mi też do głowy Irene Adler, jedyna kobieta której udało się zaintrygować jak i przechytrzyć tak pewnego siebie Sherlocka Holmesa. W Polskiej literaturze również spotkałam kobietę z mocnym charakterem- Joanna Chyłka z Kasacji Remigiusza Mroza, która od razu została polubiona przez wiele kobiet  za swój sposób bycia. Spotkałam się kiedyś z powiedzeniem, że kobieta jest zbrodnią, i najlepsze thrillery i kryminały wywodzą się własnie spod ręki kobiecej, coś w tym jest! Katarzyna Bonda, Camilla  Läckberg, Tess Gerritsen, czy moja ulubiona Królowa kryminału Agatha Christie.  



O czym jest książka?

  Niebezpieczne kobiety - To zbiór 21 opowiadań, wydanych pod egidą Georga R. R. Martina i Gardnera Dozois. W każdym z opowiadań pojawiają się kobiety, a każda jest niebezpieczna w indywidualny sposób, są tu wojowniczki, kobiety mocne, odważne, pełne charyzmy, a nawet o morderczych skłonnościach.

Wsłuchał się uważniej w oddech córki, wdech i wydech.Nie widział twarzy zony, tylko jej długie białe plecy, wygięcie jej kręgosłupa[...] Obserwował ją wpatrującą się w ich córkę i wiedział, że nie może nigdy opuścić tego pokoju. Że teraz będzie musiał być tu zawsze, jako strażnik. Nie było powrotu do łóżka. ( Z opowiadania Moje serce też jest złamane Megan Abbot, str. 67)

  W tym zbiorze opowiadań panuje różnorodności jeśli chodzi o gatunek. Mamy tu opowiadania o charakterze kryminalnym, historycznym, oczywiście nie mogło zabraknąć również typowego fantasy i napisanej przez Georga R. R. Martina mini powieści Księżniczka i królowa, która rozgrywa się w Westeros dwieście lat przed wydarzeniami z Gry o Tron. Dla fanów Sagi Pieśni lodu i ognia to prawdziwy rarytas. 

Ale kosmos to nieprzyjazne środowisko, a kolonizacja większości planet jest trudna i niebezpieczna. Kobiety są najcenniejszym co posiadamy. Mężczyzna może wyprodukować miliony plemników, ale potrzeba kobiety by wydać na świat dziecko. ( z opowiadania Dłonie, których nie ma- Melinda Snodrass, str. 129)

  Jednak nie wszystkie opowieści tak intrygują, niektóre wciągają bardzo, inne bywają nudne i nie do przejścia, mimo iż są krótkie. Dodam też, że nie wszystkich autorów opowiadań znałam,  a praktycznie z większością spotkałam się po raz pierwszy. Autorami opowiadań są m.in. Megan Abbot, Jim Butcher, Brandon Sanderson, Diana Gabaldon. Do przeczytania tej pozycji zachęcił mnie oczywiście widniejące nazwisko Georga r. R. Martina, jako zagorzała fanka sagi natychmiast pożyczyłam książkę od kumpeli, spodziewając się czegoś z gatunku fantasy, coś co przypomina mi właśnie Grę o Tron do tego okładka kobiety na tronie  i wyobraźnia już zaczęła działać. Tak jak wspomniałam wcześniej w książce panuje duża różnorodność, więc każdy znajdzie coś dla siebie i opowiadanie, które przypadnie mu do gustu. 

Książka jest solidnie wydana, dosyć spora i często bolały  nadgarstki od jej trzymania :) 

Informacje:
Autor: George R. R. Martin, Gardner Dozois
Tłumacz : Krytyna Chodorowska, Mirosław P. Jabłoński, Michał Jakuszewski, Beata Rosadzińska
Data wydania: 26.01.2015 r.
Wydawnictwo: Zyski S-ka
Liczba stron: 950
Moja ocena: 6,5/10