środa, 27 kwietnia 2016

"Dziewczyna, którą nigdy nie byłam"- Caitlin Moran PREMIERA

Po literaturę  taką o młodzieży i dla  młodzieży dawno nie sięgałam, dlatego, gdy otrzymałam propozycję zrecenzowania tej książki i po przeczytaniu notatki o książce byłam pozytywnie nastawiona. Jesteście ciekawi książki? zapraszam niżej do recenzji.





O Autorce
Caitlin Moran 
znana angielska dziennikarka, krytyk oraz felietonistka magazynu „The Times”, dla którego pisze recenzje filmowe oraz satyryczną rubrykę „Celebrity Watch”. Jest też laureatką Irish Book Award 2011.





Fabuła

Bohaterką powieści jest Johanna Morrigan, poznajemy ją jako dorastającą w angielskiej popkulurze lat 90-tych czternastolatkę z robotniczej rodziny. Oprócz starszego brata, Johanna ma jeszcze troje młodszego rodzeństwa, boryka się nie tylko z codziennymi problemami rodziny, ale też ze swoimi własnymi nastoletnimi, martwi się że umrze jako dziewica,  bo jest nieatrakcyjna, otyła  i nigdy nie znajdzie faceta. Johanna szuka swojego miejsca w świecie, gdzieś pomiędzy  kształtującymi się w latach 90-tych subkulturami i muzyką  Smashing Pumpkins. Szuka bliskości i zrozumienia, nie chce całego życia spędzić w Wolverhampton.  Jej życie zmienia się gdy nagle otrzymuje pracę w czasopiśmie muzycznym. Jej talent pisarski i cięty język wróżą udaną karierę recenzentki muzycznej.

Dziewczyna, przybiera pseudonim- Dolly Wilde,  zaczyna malować czarną kredką oczy i nosi charakterystyczny cylinder a'la Slash. Dostaje pierwsze zlecenia, które kolidują z codziennym życiem. Johanna podejmuję decyzje bez większych obaw rzuca szkołę,  zaczyna podróżować  i jeździć na koncerty, poznaje gwiazdy muzyczne, poznaje inne życie, alkohol, papierosy i tak przez nią oczekiwany seks.  Jednak czy to życie jest takie jakie chciała?  Johanna dojrzewa, a na pewne sprawy po czasie patrzy z zupełnie innej perspektywy.

"Zaczęłam pisać o muzyce, bo uwielbiałam to robić. Początkowo chciałam być częścią czegoś większego, mając do tego entuzjastyczny stosunek. Zdobyć przyjaciół. A zamiast tego dla zmyłki udawałam, ze jestem skończonym dupkiem. I po co to wszystko? Dlaczego włożyłam tyle wysiłku w udawanie, że jestem kimś...kim wcale nie jestem? Po niemal dwóch latach współpracy z "D&ME" uznaję to doświadczenie za ogromną porażkę."(str. 356)

Dziewczyna, którą nigdy nie byłam  to nie tylko powieść o okresie dojrzewania, o nastoletnich  buntach, obsesjach i lękach  To pokazująca wprost, a nawet w dość perfidny i wulgarny sposób historia młodej dziewczyny, która próbuje się wybić z panujących norm, robić swoje, szukać swojego miejsca. Dorastanie to dla Johanny trudny czas szuka samej siebie, próbuje pogodzić się ze swoim wyglądem dopasowywać  się do otoczenia, wejść  w nie całą sobą, nawet gdy to nie całkiem jest zgodne z jej prawdziwym Ja. Bohaterka powieści marzy o innym życiu  buntuje się, zachłysnęła się życiem bardzo frywolnym, staje się "poszukiwaczką seksualnych przygód" jak sama siebie określa. Tym jednak świecie, który tak mocno ją wciągnął w swoje sidła nie do końca jest tą osobą- to Dolly Wilde nie Johanna Morrigan.
"Nauczyłam się tego, czego moi rówieśnicy mieli nauczyć się na pierwszym roku studiów w college'u lub na uniwersytecie - pierwsi ludzie, z którymi się zaprzyjażnisz, to zwykle ci, których próbujesz się pozbyć przez następne dwa lata. A ludzie, któzy cicho trzymają się gdzieś z tyłu albo stoją w kącie, to ci, w których towarzystwie będziesz chciał przebywać, gdy rozpocznie się trzeci semestr." (str. 369)

Moja opinia

Książka niezwykle mnie rozbawiła, przedstawiając wizję świata oczami nastolatki. Każdy z nas miewał podobne lęki, różne obsesje. Wiek dojrzewania to trudny okres, jedni przechodzą go bardziej buntowniczo inni mniej. Dla nastolatków czekanie na pełnoletność to jak zbawienie. Momentami bohaterka bardzo mnie irytowała,  własnie chyba dlatego, że okres dojrzewania mam za sobą już dawno i nie potrafiłam zrozumieć nie których rzeczy, bo miałam o nich zupełnie inne zdanie. Często też przeszkadzał mi w książce wulgaryzm i perwersja.  Ale biorąc pod uwagę całość, to wypada dobrze. 


Informacja 

Autor: Caitlin Moran
Tłumacz: Joanna Golik-Skitał
Data wydania: 27.04.2016 r.
Wydawnictwo: Czarna Owca 
Kategoria: Literatura współczesna 
Liczba stron: 352
Moja ocena: 6/10 

Za możliwość przeczytania książki dziękuję  Business & Culture